Μεταξύ των μέτρων για την αποφυγή εξάπλωσης του covid-19 είναι και οι ακυρώσεις πτήσεων. Αυτό έχει οδηγήσει κάποιες αεροπορικές εταιρείες να παρέχουν voucher στους πελάτες τους, δηλαδή ένα πιστωτικό σημείωμα με την αξία του εισιτηρίου που ακυρώθηκε, ώστε ο πελάτης τους να το εξαργυρώσει κάποια άλλη στιγμή μέσα σε ένα έτος από την ημερομηνία που αυτό εκδόθηκε. Όταν όμως ο πελάτης ζητά επιστροφή χρημάτων η απάντηση που έρχεται από το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της αεροπορικής εταιρείας, είναι ότι δεν υπάρχει κάποια εναλλακτική οδηγία – διαχείριση, πέραν του voucher. Είναι όμως έτσι, είναι ορθή και σύννομη αυτή η πρακτική;
Το άρθρο 380 του Αστικού Κώδικα, προβλέπει αυτή την περίπτωση. Σύμφωνα με αυτό αν η παροχή του ενός από τους συμβαλλομένους είναι αδύνατη από γεγονός για το οποίο αυτός δεν έχει ευθύνη (εδώ είναι η πλευρά της αεροπορικής εταιρείας), απαλλάσσεται και ο άλλος συμβαλλόμενος (ο πελάτης) από την αντιπαροχή (την καταβολή αντιτίμου για το εισιτήριο) και την αναζητεί, αν τυχόν την κατέβαλε, (ήτοι ζητά επιστροφή χρημάτων) κατά τις διατάξεις για τον αδικαιολόγητο πλουτισμό.
Επίσης και σύμφωνα με το με το άρθρο 8 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 261/2004 ο επιβάτης έχει το δικαίωμα να επιλέξει την την εντός επτά ημερών επιστροφή, με τους τρόπους που αναφέρονται στο άρθρο 7 παράγραφος 3, του πλήρους αντιτίμου του εισιτηρίου του, στην τιμή που το αγόρασε, για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκαν (..)
Επομένως η πρακτική των αεροπορικών εταιρειών να μην δέχονται να επιστρέψουν τα χρήματα στους πελάτες τους (τα οποία οφείλουν να επιστρέψουν εντός 7 ημερών από την ακύρωση της πτήσης) είναι αντίθετη στον νόμο και η παρακράτηση τους, επιτρέπει στην εταιρεία να τα εκμεταλλεύεται για όσο χρονικό διάστημα δεν τα επιστρέφει, αποκομίζοντας έτσι οφέλη εις βάρος του πελάτη της.
Το επιχείρημα δε ότι μπορεί να γίνει το ταξίδι στο άμεσο μέλλον, αφενός δεν αφορά όλες τις κατηγορίες των ταξιδιών (πχ επαγγελματικά ταξίδια), αφετέρου είναι έωλο, διότι :
1. κανείς δεν εξασφαλίζει ότι οι συνθήκες στον τόπο προορισμού θα είναι ίδιες και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων για τον covid-19
2. κανείς δεν εξασφαλίζει ότι ο ταξιδιώτης θα είναι στην ίδια ψυχολογική ή οικονομική κατάσταση προκειμένου να διενεργήσει το ταξίδι που είχε προγραμματίσει
3. ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, μεγάλη μερίδα ταξιδίων είχε προγραμματιστεί με αφορμή το Πάσχα και ο σχεδιασμός αντίστοιχου ταξιδιού για το Πάσχα του 2021 , μόνον επισφαλής μπορεί να θεωρηθεί αν όχι και ουτοπικός
Η πρακτική μη επιστροφής χρημάτων στους πελάτες από τις αεροπορικές εταιρείες αυτή την περίοδο έχει και την σημασία της, καθότι με την δικαιοσύνη να τελεί σε αναστολή, τους δικαστικούς επιμελητές να απέχουν από τα καθήκοντα τους, τα χέρια του πελάτη – δανειστή της εταιρείας είναι δεμένα και η μόνη του ελπίδα είναι η προσφυγή στον συνήγορο του πολίτη και τον διαμεσολαβητικό ρόλο που αυτός διαδραματίζει. Βέβαια, μπορεί κανείς πάντα να προχωρήσει σε αμφισβήτηση της συναλλαγής με τη οποία εξόφλησε το αντίτιμο του εισιτηρίου και εφόσον έχει πληρώσει με πιστωτική κάρτα, συμβουλευόμενος τις οδηγίες και τους όρους της τράπεζας έκδοσης της πιστωτικής.
Μην δέχεστε το voucher και διεκδικήστε τα χρήματα του εισιτηρίου σας πίσω.