Είναι κοινός τόπος ότι στις επιχειρήσεις υπάρχει κάποια “δυσκολία στην επικοινωνία” μεταξύ οικονομικού τμήματος και τμήματος πωλήσεων, με τους μεν να μιλούν την ορθολογική γλώσσα των αριθμών, τους δε να επικαλούνται διαισθήσεις, συναισθήματα, σχέσεις με πελάτες κλπ. Αντίστοιχα κενά επικοινωνίας υπάρχουν και μεταξύ άλλων τμημάτων σε διάφορους συνδυασμούς : marketing – πωλήσεις, πωλήσεις – αποθήκη, marketing- οικονομικό, hr-μηχανογράφηση, πωλήσεις- μηχανογράφηση κλπ. Και γιατί υπάρχουν αυτά τα κενά; Διότι κάθε τμήμα μιλά την δική του “γλώσσα” η οποία υπαγορεύεται από τις δικές του ανάγκες, αδυνατώντας ή ηπιότερα, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τις ανάγκες του οργανισμού, τις οποίες πιστεύει ότι υπηρετεί ικανοποιώντας τις δικές του ανάγκες (μπερδεμένο;).
Υπό αυτό το πρίσμα , υπάρχει και μια άλλη “δυσκολία επικοινωνίας” , βαθύτερη κατά την γνώμη μου και δεν είναι άλλη από αυτή μεταξύ του νομικού τμήματος ή του εξωτερικού νομικού συμβούλου με το σύνολο των τμημάτων της επιχείρησης (ίσως εδώ να εξαιρείται το οικονομικό) . Ο δικηγόρος που εκπροσωπεί μια εταιρεία, χρειάζεται αρκετά συχνά να “μεταφράζει” και να “ερμηνεύει” το γράμμα του νόμου, προκειμένου αυτό να γίνει κατανοητό από τα στελέχη της επιχείρησης. Και αυτό όχι γιατί τα στελέχη της επιχείρησης δεν κατανοούν, αλλά διότι ο νομοθέτης δεν κατανοεί τις ανάγκες της επιχείρησης και την “γλώσσα” που μιλά η αγορά! Τα παραδείγματα πάρα πολλά : από τις παραβάσεις που βεβαιώνουν τα κλιμάκια της επιθεώρησης εργασίας αλλά και κάθε άλλου είδους ελεγκτικό κλιμάκιο, υπηρετώντας διατάξεις όπου η εξέλιξη και η τεχνολογία τις έχει ξεπεράσει, μέχρι την σήμανση προϊόντων και τις νομοθετικές προβλέψεις για την μεταφορά αλλοδαπής εταιρείας στην Ελλάδα και την διαχείριση του ΑΦΜ του υποκαταστήματος που ήδη έχει.
Η δυσκολία όμως αυτή ξεπερνιέται είτε εφόσον στο πλευρό της επιχείρησης υπάρξει νομικός σύμβουλος με εμπειρία σε θέματα εμπορίου και αγοράς, είτε και όταν υπάρξει κάποια σύγκρουση, η επιχείρηση επιλέξει για την διαχείριση της δικηγόρο/διαμεσολαβητή/ διαπραγματευτή που να έχει “ένσημα” από την αγορά. Και εμπειρία σε θέματα εμπορίου και αγοράς, δεν σημαίνει μόνο τη γνώση που αποκτά κανείς από το χερισμό υποθέσεων αντίστοιχης νομικής ύλης. Δεν σημαίνει μόνο την εμπειρία και τον “αέρα” που αποκτά κανείς από το αποτελούμενο από επιχειρήσεις πελατολόγιο. Αυτά υπάρχουν σε μεγάλες ποσότητες στην αγορά και δεν αποτελούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αποκτά η εταιρεία που έχει δίπλα της δικηγόρο – νομικό σύμβουλο, ή που επιλέγει για διαμεσολαβητή ή διαπραγματευτή, άνθρωπο που έχει δουλέψει στο εμπόριο, που έχει περάσει από διάφορες θέσεις εντός του οργανογράμματος της επιχείρησης.
Ο συνδυασμός των νομικών γνώσεων με αυτές του εμπορίου, τις οποίες αποκτάς μόνο όταν περάσεις μέσα από τα γρανάζια ενός επιχειρηματικού οργανισμού είναι αυτό που λείπει από την αγορά και αυτό που μπορεί να συνδράμει μια επιχείρηση, να εκπληρώσει αποτελεσματικότερα και αμεσότερα τους στόχους της. Διότι μόνο όταν έχεις περάσει από θέση πώλησης σε τελικό καταναλωτή (λιανική) ή σε επιχειρήσεις (χονδρική, B2B), διοίκησης προσωπικού, εξυπηρέτησης πελατών, εμπορικής διεύθυνσης, διεύθυνσης πωλήσεων, ανάπτυξης δικτύου, διεύθυνσης δικτύου, διαχείρισης καταστημάτων μεγάλων μονάδων λιανικής και έχεις βρεθεί αντιμέτωπος με εργασιακά / συνδικαλιστικά θέματα, με την ανακοίνωση προαγωγών, αυξήσεων, καταγγελιών συμβάσεων, με την κατάρτιση προϋπολογισμού πωλήσεων και εξόδων, με τον διάλογο με σωματεία, με οργισμένους πελάτες, με ελεγκτές της επιθεώρησης εργασίας, με την αστυνομία για αγορανομικές παραβάσεις, με τα νούμερα να μην βγαίνουν, μπορείς να κατανοήσεις την θέση και την πίεση που αισθάνονται οι άνθρωποι των επιχειρήσεων. Μόνο όταν περιοδεύεις ανά την Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό , μακριά από το σπίτι σου, με μια βαλίτσα στο χέρι για να βρεις νέους πελάτες και να αυξήσεις το μερίδιο σου στους υπάρχοντες , μπορείς να καταλάβεις τις άμεσες λύσεις και την απλή και γρήγορη επικοινωνία που έχει ανάγκη ο πωλητής- αντιπρόσωπος. Μόνο όταν έχεις βρεθεί αντιμέτωπος με ποινικές και αστικές ευθύνες συναισθάνεσαι την αγωνία που βιώνει το στέλεχος μιας επιχείρησης όταν αισθάνεται “στριμωγμένος” είτε από δημόσιες υπηρεσίες είτε από ιδιώτες.
Ο κατάλογος των εμπειριών μπορεί να συνεχιστεί, καθότι τα πάνω από δέκα έτη ενασχόλησης σε θέσεις όπως οι ανωτέρω, σε γνωστές εταιρείες του εμπορίου, έδωσαν την δυνατότητα να χειριστούμε ίδιες και αντίστοιχες καταστάσεις με τις ανωτέρω, όντας από την πλευρά του στελέχους της επιχείρησης, ως πωλητές, προίστάμενοι, διευθυντές καταστημάτων, πωλήσεων, ανάπτυξης δικτύου, εμπορικοί διευθυντέςε. Πρακτικές εμπειρίες που παράλληλα πλαισιώθηκαν με νομικές γνώσεις και γνώσεις διαμεσολάβησης και διαπραγμάτευσης και που μας επιτρέπουν και μας δίνουν το δικαίωμα να μιλάμε την ίδια γλώσσα με την επιχείρηση, τον επιχειρηματία και το σύνολο των τμημάτων της, συνδράμοντας έτσι μέσα από την παρουσία και συμβουλές μας, στην προστασία της επιχείρησης και στην απρόσκοπτη επίτευξη των στόχων της. Διότι τα πρακτικά θέματα της αγοράς και η δυναμική των σε αυτή αναπτυσσόμενων σχέσεων, έχουν ανάγκη από πρακτικές και άμεσες λύσεις και όχι από θεωρητικές ερμηνείες και αναλύσεις.