Στο δεύτερο μέρος, της Επίλυσης Οικογενειακών Διαφορών (http://skplaw.gr/2021/07/11/%ce%b5%cf%80%ce%af%ce%bb%cf%85%cf%83%ce%b7-%ce%bf%ce%b9%ce%ba%ce%bf%ce%b3%ce%b5%ce%bd%ce%b5%ce%b9%ce%b1%ce%ba%cf%8e%ce%bd-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%86%ce%bf%cf%81%cf%8e%ce%bd-2%ce%bf-%ce%bc%ce%ad%cf%81/) είχαμε αναφερθεί στις διερευνητικές συναντήσεις που κάνει οδιαμεσολαβητής με το κάθε μέρος της διαφοράς, προκειμένου να διαπιστώσει τον βαθμό ετοιμότητας του για την συμμετοχή στην διαδικασία της διαμεσολάβησης και στην προμεσολάβηση, όπου ο διαμεσολαβητής εξηγεί στους συμμετέχοντες ποιες επιλογές υπάρχουν προκειμένου να λύσουν την διαφορά που έχουν και ποιοι κανόνες διέπουν την διαμεσολάβηση.
Το στάδιο της προμεσολάβησης, ακολουθεί η κοινή συνάντηση , όπου αφού ο διαμεσολαβητής κάνει μια σύντομη εισαγωγή αναφερόμενος στον λόγο για τον οποίο γίνεται η διαμεσολάβηση , επαναλαμβάνει τους βασικούς κανόνες και δίνει το λόγο στους συμμετέχοντες προκειμένου να αφηγηθούν την ιστορία τους, έτσι όπως αυτοί την έχουν βιώσει, να πουν την δική τους αλήθεια. Το στάδιο αφήγησης των ιστοριών είναι πολύ σημαντικό, διότι οι ιστορίες από μόνες τους έχουν μεγάλη δύναμη και τις χρησιμοποιούμε προκειμένου να νοηματοδοτήσουμε και να δώσουμε υπόσταση σε αυτό που μας συμβαίνει. Καθ’ όλη την διάρκεια της αφήγησης, ο ομιλητής μιλά χωρίς να τον διακόπτουν, με τον ακροατή να ακούει προσεκτικά, καθότι όταν ολοκληρώσει ο ομιλητής, θα του ζητηθεί να συνοψίσει όσα άκουσε να λέει ο ομιλητής , αναφερόμενος και στα συναισθήματα που εξέφρασε.
Εφόσον ο ακροατής συνοψίσει τα όσα είπε ο ομιλητής , ο διαμεσολαβητής ρωτά τον ομιλητή αν η σύνοψη που έκανε ο ακροατής αφορούσε τα όσα είπε και όσα αισθάνθηκε. Αν ο ομιλητής απαντήσει αρνητικά, τότε η διαδικασία επαναλαμβάνεται ως προς τα σημεία τα οποία δεν αποδόθηκαν σωστά κατά την εκτίμηση του ομιλητή, μέχρι ο ομιλητής να διαβεβαιώσει ότι η σύνοψη του ακροατή, αποδίδει τα όσα είπε. Αν ο ομιλητής απαντήσει θετικά, τότε ομιλητής και ακροατής αλλάζουν ρόλους και η διαδικασία επαναλαμβάνεται.
Οι ιστορίες είναι μια καλή πηγή άντλησης πληροφοριών , οι οποίες όμως αφορούν το παρελθόν. Με την διαδικασία της διαμεσολάβησης να αφορά στο μέλλον, ο διαμεσολαβητής ζητά από τους συμμετέχοντες, να σημειώσουν δύο ή τρία πράγματα που θα έκαναν κατά την γνώμη τους, την σύγκρουση να σταματήσει να υπάρχει. Εν συνεχεία, οι συμμετέχοντες διαβάζουν εναλλάξ ένα πράγμα κάθε φορά από την λίστα τους και ο διαμεσολαβητής, τα σημειώνει σε έναν πίνακα ή σε ένα σημείο, όπου είναι ορατό από όλους.
Με την κοινή πλέον λίστα να είναι ορατή σε όλους, ο διαμεσολαβητής ρωτά τον κάθε συμμετέχοντα , τι καλό θα του συνέβαινε αν αυτό που έχει σημειωθεί στην λίστα πραγματοποιούνταν. Έτσι δημιουργείται μια άλλη λίστα, η οποία στην ουσία φέρνει στην επιφάνεια τις ανάγκες του κάθε συμμετέχοντα.
Την ανάδειξη των αναγκών , ακολουθεί η καταγραφή των όσων αρνητικών συνέβησαν κατά την διάρκεια της σύγκρουσης και των άσχημων συναισθημάτων που βιώθηκαν. Με την διαδικασία αυτή επιχειρείται το πέρασμα από τις θέσεις – λύσεις στην σύγκρουση, που συνήθως οδηγούν σε αδιέξοδο διότι τις περισσότερες φορές είναι αντικρουόμενες, στην αναζήτηση των αναγκών που κρύβονται πίσω από τις θέσεις. Η μετάβαση γίνεται με μια απλή ερώτηση : « Αν έπαιρνα αυτό που θέλω , ποια θα ήταν τα καλά πράγματα που θα μου συνέβαιναν ;». Έτσι προκύπτουν οι ανάγκες , δηλαδή οι στόχοι και οι επιθυμίες που δεν ικανοποιούνται εξαιτίας της σύγκρουσης.
Πέρα όμως από τις ανικανοποίητες ανάγκες, σε κάθε σύγκρουση εμπεριέχονται και οι αδικίες, όπως η καταπίεση, η προδοσία, η έλλειψη σεβασμού, η έλλειψη εμπιστοσύνης κλπ. Η γνώση των αδικιών είναι σημαντική , διότι αποτελούν αιτία πολλών συγκρούσεων και μόνο αν τις γνωρίζουμε μπορούμε να οδηγηθούμε σε μια βιώσιμη λύση για όλους.
Η ανάδειξη αναγκών και αδικιών και η καταγραφή τους ώστε να είναι ορατές από τους συμμετέχοντες, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό παράγοντα στην εξίσωση της λύσης. Οι συμμετέχοντες μοιράζονται πλέον μια κοινή ατζέντα και σε συνεργασία με τον διαμεσολαβητή, διερευνούν κατά πόσο υπάρχουν αντικρουόμενες ανάγκες, δηλαδή η ικανοποίηση μιας ανάγκης αποκλείει κάποια άλλη, και επεξεργάζονται την εύρεση τρόπου ικανοποίησης τους προκειμένου να δημιουργηθεί η βάση πάνω στην οποία θα επιτευχθεί η λύση που οι συμμετέχοντες θα επιλέξουν.
Η ως άνω επεξεργασία, γίνεται με την δημιουργία επιλογών οι οποίες πρέπει να ικανοποιούν το σύνολο των αναγκών που έχουν αναδειχθεί. Κάθε λύση καταγράφεται στην κοινή ατζέντα προκειμένου να εξεταστεί αν ικανοποιεί το σύνολο των αναγκών ή όχι. Πέρα από αυτό, κάθε προτεινόμενη λύση θα πρέπει να είναι συγκεκριμένη, μετρήσιμη, επιτεύξιμη, ρεαλιστική και χρονικά προσδιορισμένη.
Όταν βρεθεί/ουν υλοποιήσιμη/μες λύση / λύσεις, οι συμμετέχοντες ρωτιούνται από τον Διαμεσολαβητή, αν οι αδικίες που είχαν βιώσει, εξακολουθούν να είναι ζωντανές μέσα τους. Αν η απάντηση είναι θετική, τότε καλούνται να σημειώσουν τι θα μπορούσαν να κάνουν οι ίδιοι προσωπικά, ώστε να γίνουν τα πράγματα όσο καλύτερα γίνεται μεταξύ τους, πως θα μπορούσαν να επανορθώσουν. Αφού σημειωθούν τα όσα προταθούν, ο διαμεσολαβητής ελέγχει αν η πραγματοποίηση τους μπορεί να οδηγήσει στην εξάλειψη της σύγκρουσης. Εφόσον η απάντηση είναι αρνητική, η διαδικασία επαναλαμβάνεται, αν όμως η απάντηση είναι θετική, τότε και εφόσον έχουμε και την λύση ή τις λύσεις που θα ικανοποιήσουν τις ανάγκες, οι συμμετέχοντες είναι έτοιμοι να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο, αυτός της συμφωνίας και στο κλείσιμο της διαμεσολάβησης.
Στο στάδιο της συμφωνίας, που κλείνει και την διαδικασία της διαμεσολάβησης, οι συμμετέχοντες συντάσσουν μια συμφωνία που συνοψίζει όλα όσα έχουν συμφωνήσει, ελέγχοντας αν θα πρέπει να γίνουν διορθώσεις ή αλλαγές. Με την διαβεβαίωση ότι η συμφωνία που συντάχθηκε είναι αυτή που πραγματικά ήθελαν οι συμμετέχοντες, επιλύει την σύγκρουση που υπήρχε και επανορθώνει όποιες αδικίες είχαν γίνει, και η δέσμευση για επικοινωνία στο μέλλον ώστε να διαπιστωθεί η πορεία της συμφωνίας, ολοκληρώνεται η διαδικασία της διαμεσολάβησης, με τους συμμετέχοντες να έχουν δώσει η ίδιοι την λύση που επιθυμούν και όχι να ακολουθούν μια λύση που κάποιος τρίτος τους επιβάλει.
Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να επικοινωνήσετε στο 875 876 8520 ή και στο kokkinidis@skplaw.gr
Π.Κοκκινίδης