Ένα από τα σημαντικότερα assets μιας εταιρείας είναι η φήμη της, τόσο ως προς τις υπηρεσίες/ προϊόντα που προσφέρει όσο και ως προς το περιβάλλον εργασίας. Οι δύο αυτοί παράγοντες είναι αλληλοεξαρτώμενοι και αποτελεί κοινό τόπο, ότι στον μαραθώνιο που τρέχουν οι επιχειρήσεις, δεν είναι δυνατό να διακρίνεσαι για την αριστεία των προϊόντων και υπηρεσιών σου , αν δεν έχεις και αντίστοιχο εργασιακό περιβάλλον, αν δεν έχεις ευτυχισμένους και αστρεσάριστους εργαζομένους, ή όπως προτιμούμε εμείς να το λέμε, συνεργάτες. Προς επίρρωση και τα καιρούς δημοσιεύματα για το best palace to work, για τις επενδύσεις και καινοτομίες που οι εταιρείες και οι επιχειρηματίες κάνουν ώστε να διαμορφώσουν ένα ευχάριστο, φιλικό προς τους εργαζόμενους και συνάμα παραγωγικό χώρο εργασίας, αναδεικνύοντας την σημαντικότητα που έχει ο εσωτερικός συνεργάτης (γι εμάς, υπάλληλος ή εργαζόμενους γι άλλους) για την παροχή εξαίρετων υπηρεσιών, παραγωγή μοναδικών και εξαίρετων προϊόντων.
Επειδή όμως άνθρωποι είμαστε και ως τέτοιοι όχι τέλειοι, είναι συχνό το φαινόμενο των διαφωνιών οι οποίες αν δεν τύχουν αποτελεσματικής διαχείρισης , κλιμακώνονται με αποτέλεσμα να εξελιχθούν σε σύγκρουση, η οποία συνήθως καταλήγει στις αίθουσες των δικαστηρίων για επίλυση. Και γιατί αυτό; Διότι και τα δύο μέρη της σύγκρουσης , επιχείρηση – εσωτερικός συνεργάτης, αποφεύγουν να συζητήσουν γι αυτό που πραγματικά αφορά η σύγκρουση: για τον απουσία σεβασμού, αναγνώρισης, αξιοκρατίας, εκτίμησης. Για το ότι ο εσωτερικός συνεργάτης δεν σέβεται το χρόνο, τα χρήματα και την ιδέα του επιχειρηματία εξ αιτίας των οποίων διαβιώνει την ζωή που έχει επιλέξει. Για το ότι ο επιχειρηματίας δεν αναγνωρίζει τις θυσίες που έχει κάνει ο εσωτερικός συνεργάτης προκειμένου να προσφέρει στην αποτελεσματικότερη υλοποίηση της επιχειρηματικής ιδέας. Για την αδικία που θεωρεί ο εσωτερικός συνεργάτης οτι υπάρχει όταν δεν είναι αυτός που λαμβάνει την προαγωγή ή αύξηση ή bonus. Για την αχαριστία που αισθάνεται ο επιχειρηματίας ότι υπάρχει, όταν τα θέλω του εσωτερικού συνεργάτη διέπονται από αμετροέπεια.
Οι διαφορές που υπάρχουν μεταξύ επιχειρηματία και εσωτερικού συνεργάτη ή συνεργάτη υλοποίησης της επιχειρηματικής ιδέας, έχουν να κάνουν με αξίες και με συναισθήματα και εξ αυτού του λόγου, η προσπάθεια επίλυσης τους στις δικαστικές αίθουσες , δεν αφορά στην πραγματική επίλυση του θέματος, αλλά την επιφανειακή διευθέτηση του, με νομοθετικά εργαλεία και κατασκευές, τα οποία εκ της φύσεως τους αδυνατούν να ικανοποιήσουν πλήρως αυτό που βιώνει ο επιχειρηματίας ή ο συνεργάτης υλοποίησης του επιχειρηματικού σκοπού. Και ναι, με μια δικαστική απόφαση, θα λάβει ο συνεργάτης κάποια αποζημίωση (συνήθως όχι αυτή που πιστεύει ότι δικαιούται) . Πόσο όμως αυτή αναπληρώνει τον προσωπικό χρόνο που χάθηκε; Τις ώρες απουσίας από την οικογένεια; Τις ολιγοήμερες, συνοδεία κινητού και συχνών οχλήσεων διακοπές; Πόσο αναπληρώνει τον χρόνο, τους άυλους πόρους και την ευκαιρία που χάθηκε για την εταιρεία, στο απαιτητικό και πλήρως ανταγωνιστικό περιβάλλον που δραστηριοποιείται; Πόσο αποκαθιστά την σχέση και επουλώνει τις πληγές, επανορθώνει τα λάθη που έχουν γίνει, σε μια αγορά όπου συνεργάτες και εταιρείες κατά καιρούς συναντώνται ξανά υπό άλλες συνθήκες και υπό άλλες θέσεις δυναμικής;
Εξ αυτού του λόγου και προκειμένου να υπάρχει συνέπεια λόγου και πράξης, ως προς το best place to work, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν κουλτούρα διαχείρισης και επίλυσης διαφορών την οποία θα εμπιστεύεται και θα επικαλείται ο συνεργάτης, ώστε αφενός να προλαμβάνονται οι συγκρούσεις, αφετέρου να επιλύονται επί της βάση των αξιών και της επανόρθωσης. Σημαντικό ρόλο σε αυτή την διαμόρφωση, έχουν οι νομικοί σύμβουλοι των επιχειρήσεων και οι δικηγόροι των συνεργατών, οι οποίοι θα πρέπει να είναι αν όχι πρωτοπόροι, στην δημιουργία αυτής της κουλτούρας, τουλάχιστον αρωγοί, προκειμένου από κάθε διαφορά – διαφωνία, να δημιουργείται υπεραξία. Και προκειμένου να συμβεί αυτό, επιχειρήσεις και συνεργάτες θα πρέπει να έχουν δίπλα τους ανθρώπους που συνδυάζουν την νομική γνώση, με τις γνώσεις της αγοράς και της επιχείρησης, ανθρώπους που γνωρίζουν πως λειτουργεί μια επιχείρηση, όχι μόνο επειδή έχουν “σπουδάσει” το θέμα, αλλά επειδή έχουν βιώσει ανάλογες συγκρούσεις και έχουν την εμπειρία διαχείρισης τους. Διότι με τους κατάλληλους συμβούλους που συνδυάζουν το νομικό με το επιχειρηματικό υπόβαθρο, κάθε διαφωνία/διαφορά αποτελεί ευκαιρία για περαιτέρω εξέλιξη τόσο της επιχείρησης όσο και των ανθρώπων της.